أصدقاءنا في عالم نوح، كما عوّدناكم بتقديم كل ما هو مميّز نقدم لكم اليوم، فنانا في التصوير الضوئي، هو ليس محترفا ولكن صوره تجعلنا منذهلين بسبب عفويتها.
رافقناه لمدة أكثر من ساعتين أثناء جولته التصويرية في بعض أحياء اسطنبول.

جيم افيريت Jim EVERETT

أصدقاءنا في عالم نوح، كما عوّدناكم بتقديم كل ما هو مميّز نقدم لكم اليوم، فنانا في التصوير الضوئي، هو ليس محترفا ولكن صوره تجعلنا منذهلين بسبب عفويتها. 

رافقناه لمدة أكثر من ساعتين أثناء جولته التصويرية في بعض أحياء اسطنبول.

لقاء نوح حمامي

ترجمة مضر مهنا

interviw: Nouh Hammami

Translated and edited:  Moudar Mhanna

Tulsa, Oklahoma الولايات المتحدة الأميركية، درس فيها التحليل النفسي لسنوات عديدة ثم اختار أن يقضي تقاعده في مدينة اسطنبول حيث استطاع ان يوّثق حياتها اليومية بشكل فني … وعن ذلك سوف نسأله بعض الأسئلة ؟

Our friends in Nouh’s world, as usual we used to present you unique subjects, today we will present an artist expert in photography, he is not a professional but his photos make us amazed cause it spontaneous.

We accompany him for more than two hours during his photography round in some districts of Istanbul.

Tulsa, Oklahoma : he is from United Nations of America who studied Psychology there for a long time, then he chose to settle his retirement in the city of Istanbul which he could document everyday life in artistic way there and, we will ask him some questions about this issue? .

ـ جيم إفريت، ماذا تحدثنا عن طفولتك ومتى اكتشفت موهبتك في التصوير الضوئي؟

Mr. Jim What about your childhood?

When you were found your talent in photography?

I was born and raised in Tulsa, Oklahoma USA, I have two younger sisters.

My interests in photography probably started back in my childhood, as my father took pictures of us his children and my mother all the time! However, he posed his photos which I did not like.

ولدتُ وترعرعتُ في منطقة " تلسا , اوكلاهوما في الولايات المتحدة الأمريكية " لدي أُختان في ريعان شبابهما .

بدأ اهتمامي في فن التصوير الضوئي تقريباً في طفولتي المبكرة عندما كان والدي يلتقط الصور لنا نحن أولاده و لأمي وكنت أرى أنه كان يشكّل صوره بطريقة لا أحبها.

ـ دراستك التحليل النفسي هل كان له تأثير في اختيارك للطريقة التي تلتقط فيها الصورة وفي اختيار مواضيعك؟

Does your study psychology have the effect in your choosing the way which you capture photos and your subjects?

I really do not think my being a Psychologist has much to do with taking photos as I was already taking photos that way. But it is possible it does have something to do with that

في الحقيقة، لا أعتقد كوني محللا نفسيا ربطت ذلك بطريقة التقاطي للصور.. فأنا كنت التقطتها بطريقة لا تتأثر بدراستي كثيراً ولكن.. من الممكن أن يكون هنالك رابطٌ بسيط بينهما.

ـ لماذا تفضل اختيار اللقطات العفوية للناس بشكل توثيقي وكأنك تريد أن تقول شيئا؟

Why you prefer to choose the spontaneous captures of people in document way just as you want to say something?

My father would spend a lot of time getting the photo just right! So throughout my life I have always taken photos of family and friends in a spontaneous way.

كان والدي يقضي الكثير من الوقت في التقاط صورٍ لحظية , لذلك و خلال حياتي كنت ألتقط دائماً صوراً للعائلة والأصدقاء بطريقة عفوية .

منذ وقت طويل و إلى الان و بالعودة إلى خبرتك في مجال التصوير الضوئي اختبرت كل طرق التصوير .. فهلاّ تحدّثنا عن ذكرياتك وعن طريقة تعاملك مع هذه الطرق المختلفة في التصوير الضوئي؟

In return to your experiences in photography for a long time until now you expert all kinds of photography, can you talk us about your memories and how you to deal with this different kinds of photography?

. When I publish a photo I often tell a little story about what is happening, it might be true and I just might have made up what is happening. It is called storytelling.

عندما أنشرُ الصور في الغالب ما أخبر قصة قصيرة عمّا حدث ويمكن ان يكون ذلك حقيقي وهذا مايطلق عليه فن القاء القصة كما وقعت .


ـ لماذا تهتهم بالطبيعة الانسانية ؟

Why are you so interested in human nature?

I loved the tv show candid camera so maybe that is why I like to catch people off guard when I take their photos, My photos are probably what you call street photography, there is a new documentary out called Making Vivian Meier she took photos on the streets of New York City during the 1920’s or 40’s when she was a nanny but I only just heard of her a month ago.Photography is something I really really never gave thought to .

لقد أحببت عروض الكاميرا الخفية على التلفاز ويمكن أن يكون لهذا صلة في أن أحب التقاط الصور للناس على حين غُرة وبشكل مفاجى عندما ألتقط صورهم, من المحتمل أن يطلق على الصور التي التقطها " صور من شارع " هناك فيلم وثائقي جديد يدعى " الصُنع " حيث التقطت فيفيان ماير صوراً في شوارع مدينة نيويورك خلال عشرينيات أو أربعينيات القرن الماضي عندما كانت مربية ولكن أنا سمعت بها منذ شهر مضى فقط , أعتقد أنّ التصوير الضوئي فنٌ يقدم لنا الكثير.

– هل أنت مهتم بالآثار والمباني القديمة ؟

Do you interested in monuments and ancient buildings?

I have never liked photos of just buildings or monuments and such. I like things happening in my photos and that has always been true. When watching a movie, I always watch what is happening in the background also!

لم أحب قطّ صور المباني والآثار ومايشابه ذلك , أحب الأشياء التي تحدث في صوري بشكل واقعي, فعندما أشاهد فيلماً أركز انتباهي على خلفية مايحدث فيه ايضاً

ـ لماذا لا تجري أي تعديل على صورك ؟

Why you do not make any edit on your pictures?

I really do not like Photoshop photos but I think most people do like them. I do want to learn more about Photoshop, it is very interesting but if I did Photoshop it would be strange and wacky not to just make the photo more pleasing. I would do weird things to the photo

لا أحب صور برنامج الفوتوشوب بالرغم من اعتقادي أن معظم الناس تحب هذه الصور. لكن أحب تعلم المزيد عن برنامج الفوتوشوب إنه ممتع ولكنني إذا أجريت تعديل على صوري ستكون غريبة ومضحكة أكثر من أن تعطي للصورة جمالية في الشكل وأنا أرغب في أن أضيف لمسة عجيبة إلى الصور.

ـ هل لاحظت اختلاف بين "الناس" الذين يعيشون في اسطنبول وبين "الناس" في المدن الأميركية؟

Did you notice any different between people whom living in Istanbul and people of American cities?

I receive many comments from family and friends about living in turkey, Are you afraid living in a Muslim county etc etc. how can you do it, it is so different. Yes it is different and it is the same also. Before I moved here since my partner is Turkish and we lived in Houston, Texas, I had been to Istanbul once a year since 2002 and sometimes more.

لقد تلقيت من الأصدقاء والعائلة العديد من التعليقات حول الأوضاع المعيشية في تركيا وتسائلهم حول خوفي من العيش في بلدٍ مسلم وكيف تستطيع التأقلم مع ذلك … الخ , إن ذلك مختلف تماما ومتشابه تماما حيث كنت قبل انتقالي إلى هنا أتعامل مع شريكي وهو تركي الأصل وعشنا في منطقة هوستن, تكساس وقد زرت تركيا مرة من قبل منذ عام 2002 أو أكثر.

هل لو كنت تعيش حاليا في أميركا ستقدم نفس المواضيع للحياة اليومية للناس؟

If you were lived in America would you present the same subjects of everyday life?

The first two years I lived in Istanbul I took no photos! As I said I decided to take one photo a day and put on facebook each day, well I turned out taking many many many photos a day and putting them on facebook. Prior to 2011 I truthfully can say I had no use for facebook and never say never. I am now a fan of facebook!

لم ألتقط أي صورة في أول سنيتن عشتهما باسطنبول ثم قررت أن التقط صورة واحدة في اليوم وأن أنشرها في موقع الفيسبوك يومياً ومع مرور الوقت أصبحت التقط العديد والكثير من الصور في اليوم وأيضاً أنشرها على الفيس بوك, بصراحة الأمر قبل عام 2011 لم أكن استخدم الفيس بوك على الاطلاق ولكن الآن أنا من أشد المعجبين بهذا الموقع

ـ بالنسبة لك ما هي اللقطة الناجحة و الشروط التي يجب أن تتوفّر في الصورة المثالية ؟

Up to you

What is the good capture and the conditions which should exist in perfect photo?

It is much easier to take photos of people in Istanbul in a spontaneous way as it is so crowded. In America it is not as crowded and it is harder to snap candid shots of people. so you probably see more posed photos when you are in the usa

من السهولة لك ان تلتقط الصور للناس في اسطنبول بطريقة عفوية كما هي مزدحمة جداً بينما الحال في امريكا عكس ذلك حيث لايوجد كل هذا الازدحام إذ أنه من الصعب التقاط صور عفوية للناس لذلك من المحتمل أن ترى صوراً اكثر تصنعاً عندما تكون في الولايات المتحدة الامريكية

ـ ما هي نصيحتك للمصورين الشباب ؟

What is your advice to the young photographers?

I really do not have any advice for young photographers, because I really do not consider myself a photographer, just take photos and decide what is natural to you. It will not work if you take pictures that are not true to yourself. If I just took photos of monuments all day I would not like it, Hope this makes sense.

في واقع الأمر لا أملك أي نصيحة للمصورين الشباب لانني حقاً لا أعتبر نفسي مصوراً لكن أستطيع أن أقول : إلتقط صوراً وقرر ماهو المناسب والطبيعي لك فقط ولن تنجح بالتقاط الصور التي لا تتوافق مع طبيعتك، كما لو أنني التقط طيلة اليوم صوراً للتماثيل فلن أحب ذلك على الاطلاق.

آمل أن اكون قدمت شيئاً ذو معنى وفائدة