اليوم الثامن H من مهرجان حلب الثامن لفنانات من العالم 8th day (H) of aleppo 8th international women art festival 2010

الأربعاء 13 تشرين الأول
الساعة 7،30 والساعة 10،30 مساءً

ليلة الأفلام السويسرية:

“إزهار متأخر” للمخرجة بيتينا اوبيرلي،

وفيلم “الآنسة” للمخرجة أندريا ستاكا،

بترجمة عربية

 

 وفي شركة الكهربا يمكن رؤية فلم الفنانة:

آناليز شتروبا

نقطة الإنطلاق في أعمال الفنانة السينمائية، هي صور لطبيعة ساكنة، وأخرى توضيحية، شبه سريالية، لنساء نموذجيات.
هذه الصور، وإن كانت ظاهرياً متباينة، إلاّ أن عناصرها الأساسية مترابطة بعلاقة متبادلة.

عندما يدرك المشاهد هذا التطابق، يلتقط وميضاً صوفياً قد لا يرى بالعين، فيستوعب ماهية الحياة على هذه الأرنض وما يجري في الخفاء.

ذلك هو التبصر في أصل الشيء، والتقاطه بشتى الإنبثاقات، ثم انعكاسه علينا عاطفياً وعقلياً وروحياً. هذا ما تنقله إلينا أعمال آناليز شتروبا.

إن العلاقة المتولدة من هدوء المرأة، والطبيعة المثيرة للعواطف تحثنا على إجراء حوار داخلي.

بتوفيقها بين المتناقضات، بين الصخر و المرأة، بين الأبدية والفناء تبني آناليز شتروبا جسوراً، توصل المشاهد إلى منبع من الإنسجام والتوازن.

 

شكرا لهنادي اخلاصي التي تواصلت معنا بهذه النصوص والصور من كتالوج المعرض 

Annelies Štrba
The starting points in all works are images of serene nature on the one hand, and illustrations of slightly surreal, archetypal female figures on the other hand. Evidently representing different aspects, the two principle layers which form the basis of the pictures are embedded in each other and strongly correlated.

Once the observer appreciates the two parallel dimensions, she inevitably grasps a glimpse of something mystical and much larger than can meet the eye, an understanding of a primordial essence of life on the planet which touches, moves and connects in an invisible way.

It is the insight into this primordial substance, captured in various emanations and thereby reflecting on various emotional, mental and spiritual aspects of life that the works of Annelies Štrba transmit to us.

The mountains, glaciers, rocks, woods, meadows and flowers on which the female figures rest are not only the symbols and foundations, but also the cradles of the images presented by the artist.

The elemental forces arising from the scenes in all hues seem to be creating the human beings in a perpetual cycle. Depending upon the perspective of the observer, the creatures emerge from or dissolve in a primary matter and communicate a state of grace and alignment.

The apparent tension between the tranquility of the females and the emotive landscapes encourage an aspiration within the observer for an inner dialogue. By merging and reconciling the seeming polarities of rocks and female figures, of eternity and mortality, Annelies Štrba builds bridges for the observer to access the source of harmony and equilibrium.